Logo_tialda_haartsen

Het sluiten van scholen in krimpgebieden leidt steevast tot verhitte protesten. Dat is onterecht, vindt krimpdeskundige Tialda Haartsen van de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens Haartsen is het een hardnekkige mythe dat met het verdwijnen van de school de leefbaarheid in het dorp enorm onder druk komt te staan.

Haartsen: ‘Een school heeft vaak verschillende functies in een dorp. En het is natuurlijk een tijdje zoeken naar de manier waarop die functies kunnen worden vervangen. Waar doe ik straks mijn kind op school? Waar hoor ik straks de dorpsroddels? Maar als het stof is neergedaald, blijkt het met de leefbaarheid nog net zo goed gesteld als voor het sluiten van de school.’

De relatie tussen het sluiten van scholen en de leefbaarheid in krimpdorpen is een van de thema’s die op 26 november aan de orde komt op het Krimpcongres ‘Leefbaarheid, participatie, veerkracht, ter ere van het vijfjarig bestaan van het Kennisnetwerk Krimp Noord-Nederland.