Hebben alle kinderen in de gemeente Groningen een passende onderwijsplek en de ondersteuning die ze nodig hebben? Dat heeft de gemeentelijke Rekenkamercommissie in haar onderzoek naar de uitvoering van de Wet passend onderwijs onderzocht. Conclusie: gemeente en scholen werken hard aan de onderlinge samenwerking, maar dat levert nog niet voor ieder kind de juiste ondersteuning op. Dat meldt de gemeente Groningen.
De Wet passend onderwijs is sinds 1 augustus 2014 in werking. Deze wet wil dat alle leerlingen een passende onderwijsplek hebben, ook als ze veel ondersteuning nodig hebben. Bij voorkeur op ‘gewone’ scholen en pas in het speciaal onderwijs als het echt niet anders kan. Dat is niet alleen een verantwoordelijkheid van scholen en zorginstellingen, maar ook van de gemeente.
De onderzoekers stellen vast dat de samenwerking met de scholen en de gemeentelijke WIJ-teams op gang is gekomen. Volgens hen weten de gemeente en scholen elkaar steeds beter te vinden. De WIJ-teams in Groningen zijn er voor hulp en zorg voor Stadjers die dat nodig hebben.
Op alle basisscholen zijn inmiddels contactpersonen van de WIJ-teams actief om eraan bij te dragen dat kinderen naast een goede plek in het onderwijs ook de benodigde zorg en ondersteuning krijgen. Voor de scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en het speciaal onderwijs is er een stedelijk WIJ-team. "De gemeente heeft zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van passend onderwijs goed opgepakt", concludeert de Rekenkamercommissie.
Volgens de onderzoekers is het nog te vroeg om antwoord te gegeven op de vraag of er met de Wet passend onderwijs al resultaten zijn geboekt in de gemeente Groningen. Schoolbesturen ervaren wel dat het aantal kinderen dat naar het speciaal onderwijs wordt verwijzen stabiliseert of afneemt. De onderzoekers concluderen verder dat het nog altijd niet lukt voor elke hulpvraag een passende ondersteuning te vinden. Daarnaast komt specialistische kennis vaak te laat beschikbaar. De Rekenkamercommissie adviseert op basis van het onderzoek een meer actiegerichte modus. Ook moet er meer aandacht zijn voor het meten van resultaten.
De commissie heeft haar onderzoeksrapport aangeboden aan de gemeenteraad van Groningen. Die bespreekt de conclusies en aanbevelingen binnenkort in zijn commissie Onderwijs en Welzijn. De gemeenteraad kan de aanbevelingen overnemen om grip te krijgen op het passend onderwijsbeleid en de resultaten daarvan. De Rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie die ten behoeve van de gemeenteraad controleert of het beleid van de gemeente goed werkt en of de gemeente het geld goed heeft uitgegeven.
Het complete rapport ‘Passen en meten. Onderzoek naar passend onderwijs in relatie tot de jeugdzorg’ is te vinden op groningen.nl/rekenkamercommissie.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids