In Nederlandse schoolboeken wordt geen goede definitie gegeven van ADHD, zo blijkt uit onderzoek van gedragswetenschapper Laura Batstra aan de RUG. In de boeken wordt vermeld dat het een chronische hersenziekte is, terwijl een stempel voor druk en ongeconcentreerd gedrag volgens haar een veel betere benaming zou zijn. Dat meldt Dagblad van het Noorden.
Batstra, werkzaam bij de faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen van de RUG deed onderzoek naar ADHD. Ze onderzocht kinderboeken waarin wordt uitgelegd wat ADHD is. Volgens de onderzoekster spreken vrijwel al deze boeken van een “eenzijdige biomedische visie op ADHD, waarbij wordt uitgegaan van een chronische hersenziekte die behandeld kan worden met medicijnen."
Volgens Batstra tonen eerdere wetenschappelijke onderzoeken echter aan dat er “tussen de hersenen van kinderen met of zonder hyperactief gedrag en concentratiemoeilijkheden geen verschil is.’’ Andere mogelijke oorzaken van ADHD dan problemen met de hersenen worden in de kinderboeken niet genoemd, zegt Batstra. Daarom heeft zij onlangs zelf het boek ADHD: Macht en Misverstanden geschreven, waarin allerlei misverstanden uit de doeken worden gedaan.
Als er aan kinderen onterecht wordt medegedeeld dat ze een hersenziekte hebben, heeft dat waarschijnlijk negatieve gevolgen voor hen, iets waar Batstra zich zorgen over maakt. Het wetenschappelijk tijdschrift 'Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk' publiceert binnenkort het onderzoek van de Groningse gedragswetenschapper over ADHD in kinderboeken.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids