Normal_tweede_kamer

Leerlingen uit groep 7 hebben afgelopen woensdag 18 april het resultaat van het project ‘Meebouwen, meepraten Midden-Groningen’ aan het college van de gemeente Midden-Groningen gepresenteerd. Via Minecraft en een debatbattle hadden ze nagedacht over hoe hun woonomgeving ingevuld kan worden en wat zij belangrijk vinden in de nieuwe gemeente Midden-Groningen. Dat meldt de gemeente Midden-Groningen. 

Het college van burgemeester en wethouders wilde graag weten wat kinderen belangrijk vinden in de nieuwe gemeente Midden-Groningen. Hoe zien zij de gemeente in de toekomst? Wat vinden zij belangrijk? Kielzog Kunstencentrum en de Bibliotheek in Hoogezand bedachten hiervoor het project ‘Meebouwen, meepraten Midden-Groningen’. Als basis diende Het Kompas, de toekomstvisie van de gemeente. Leerlingen van groep 7 van elf scholen in de gemeente hebben daarop meegedacht. Woensdag 18 april presenteerden de leerlingen het resultaat van Meebouwen aan Midden-Groningen aan het college van B&W. Een aantal leerlingen gaf een presentatie en in een projectfilm kwamen alle ideeën en de totstandkoming goed in beeld.

De bouwsels (van klei en 3D-prints vanuit Minecraft) zijn nog een tijdje te bewonderen op de vide in het gemeentehuis in Hoogezand. De meeste ideeën gingen over scholen, zwembaden, een ziekenhuis, een bank en het gemeentehuis. Wat opviel waren vooral de duurzame oplossingen: zonnepanelen, geen gebruik van gas, veel groen.

Het project bestond uit twee onderdelen: Minecraft en een debatbattle. Minecraft is de meest verkochte game ter wereld. Speciaal voor dit project konden leerlingen niet alleen werken met bestaande gebouwen, maar ook zelf nieuwe gebouwen of omgevingen ontwerpen. Het gebruik van deze software op deze manier is een primeur voor Nederland. De inzet van het spel bevorderde de creativiteit en de samenwerking.
Een andere vorm om kinderen aan het denken te zetten was de debatbattle. Onder leiding van een professionele debattrainer leerden ze debatteren en zo ontstonden er ook nieuwe ideeën over hun woonomgeving. Het project sloot mooi aan bij burgerschapsvorming van leerlingen in het basisonderwijs.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids