Ruim honderdvijftig basisschoolleerlingen uit de omgeving van Groningen nemen deze week de rol van politicus op zich. Dit doen zij in de raadzaal van het stadhuis, waar ze het educatieve rollenspel ‘Democracity’ gaan spelen. Dit meldt de Gezinsbode.
De kinderen worden begeleid door echte politici, leden van de Groningse gemeenteraad, terwijl ze spelenderwijs leren over de lokale politiek en de democratische besluitvorming. Vier Groningse scholen vaardige één of twee groepen leerlingen af, namelijk De Rietzee, De Starter, Joseph Haydn en Meander. De kinderen zullen in hun rol als volksvertegenwoordiger een stad moeten invullen, die in het begin alleen maar bestaat uit huizen. Zo gaan ze nadenken over bedrijven, groene natuur of het belang van een ziekenhuis. Dit alles vindt plaats in het politieke proces, bestaande uit overleg, argumentatie, meerderheid en consensus.
Het Groningse stadhuis ontvangt al jaren allerlei jongeren voor ontmoetingen met raadsleden. Toos Dashorst, griffier van de Groningse gemeenteraad: “Maar we willen met het spel Democracity ook iets bieden voor basisschoolleerlingen. Die mogen straks met de gemeenteraadsverkiezingen op 21 november nog niet stemmen. Maar we hopen ze wel het idee te geven dat politiek minder saai is dan ze misschien denken. En dan zijn ze later, als ze wel mogen stemmen, misschien eerder geneigd om ook echt hun stem uit te brengen.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids