Zo’n 500 leerlingen van verschillende basisscholen in Groningen, Haren en Ten Boer hebben in de Week van de Democratie op speelse wijze kennis gemaakt met politiek.
Ze speelden het spel Democracity in het stadhuis van Groningen of in de raadzaal van het gemeentehuis van Haren of Ten Boer. De gemeente wil mogelijk het spel structureel aanbieden om zo veel mogelijk kinderen al vroeg iets van de lokale democratie te laten beleven.
De leerlingen zaten op de plekken in de raadzalen waar normaal gesproken de echte politici debatteren en besluiten nemen. Daar bouwen de kinderen tijdens het educatieve rollenspel hun eigen stad: Democracity. Kandidaatraadsleden uit Groningen, Haren en Ten Boer voor de gemeenteraad van de nieuwe gemeente Groningen begeleidden de kinderen. De spelleiders waren studenten van de bacheloropleiding Social Work aan de Hanzehogeschool. Zij hadden hiervoor een speciale cursus gevolgd.
Leerlingen, leerkrachten, de studentenspelleiders, de kandidaatraadsleden, allemaal zijn ze enthousiast over het spel. “Dan word ik maar geen architect”, reageerde een jongen van de Peter Petersenschool in Haren. “Ik word politicus!” De kinderen speelden volksvertegenwoordigers van de stad die ze af moeten maken. Er staan alleen nog maar huizen. Maar hoe moet de stad er verder uitzien? Gaan ze voor bedrijven? Of kiezen ze voor groen? Moet er een groot ziekenhuis komen? Of is onderwijs of sport belangrijker?