Wie weleens een krant of nieuwsblad openslaat kan er niet omheen. Het onderwijs in Nederland is volop in beweging en aan verandering onderhevig. Recent gaf Quadratendirecteur Gerrit Rotman aan in deze krant dat er na de zomer zeker gestart gaat worden met het geven van vernieuwend onderwijs in het Westerkwartier op het Nautilus College. Daar blijft het niet bij. Ook in Sebaldeburen worden stappen gezet om het onderwijs van een nieuwe impuls te voorzien en het kind centraal te stellen. Aquarel-LEREN heet het project op SWS De Aquarel. “We gaan het leeftijdsgerichte onderwijs los laten”, vertelt directeur Tamara de Haan.
“Aquarel-LEREN, een term die allicht wat uitleg nodig is”, beseft De Haan. “Eén van onze leerkrachten kwam met deze term op de proppen. Het is natuurlijk gebaseerd op de naam van onze school, die staat voor de kleurrijkheid die wij als school willen uitstralen. LEREN is onderwijs, dat behoeft niet veel uitleg. Ik vind het een mooie term voor ons eigen vernieuwend concept.” Een half jaar geleden is SWS De Aquarel gestart met het verzorgen van zogenoemde groepsdoorbroken lessen, waarbij het kind centraal staat. “Bij Aquarel-LEREN kijken wij als school naar het kind”, duidt De Haan. “Wat heeft het kind nodig om zich optimaal te ontwikkelen. Daar passen wij vervolgens het onderwijs op aan.”