Normal_geslaagd_afgestudeerd_slagen_diploma

Negen blije kandidaten kregen afgelopen donderdag een Boris-certificaat uit handen van wethouder Roeland van der Schaaf van de gemeente Groningen. Het certificaat bekroont de inzet van de deelnemers met een arbeidsbeperking die een beroepsopleiding volgden op de werkplek, volgens de Boris-methodiek. Een landelijke primeur, want de gediplomeerden zijn de eerste groep die zonder startkwalificatie een praktijkverklaring hebben gehaald. Dat meldt de gemeente Groningen.

De gemeente Groningen is hiermee de eerste gemeente die zélf de verklaringen afgeeft.

"Zonder papieren ben je nergens. Daarom is het zo mooi dat de jongeren die moeite hebben met de basisvakken door middel van deze methode toch kunnen laten zien én aantonen wat ze kunnen", zegt wethouder Roeland van der Schaaf. Voor de meeste van deze jongeren is het hun eerste diploma in hun leven. De trajecten van de negen jongeren zien er allemaal anders uit. Verschillende branches, verschillende niveaus, verschillend tijdsbestek; van rijwielhersteller en metselaar tot medewerkers facilitaire dienst, -logistiek en -fastservice.

De Boris-methodiek is een aanpak die leerlingen uit het praktijkonderwijs (PrO) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso) ondersteunt in een geschikte, passende baan. De kandidaat kan door praktijkervaring op te doen certificaten halen, die een onderdeel zijn van reguliere mbo-opleidingen. Deze certificaten sluiten aan bij zo’n 230.000 leerbedrijven en zijn in het hele land geldig. De Boris-aanpak is tot stand gekomen op initiatief van het ministerie van Onderwijs en ontwikkeld in samenwerking tussen het Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), werkgeversorganisaties en onderwijsinstellingen. De gemeente Groningen heeft in 2017 een convenant getekend dat zij jongeren zelf Boris-praktijkverklaringen mag afgeven.

Vanuit de gedachte dat het stimulerend is om te werken, presenteerde wethouder Van der Schaaf op de uitreiking ook ‘School op Maat’. Jongeren die bezig zijn met een praktijkverklaring volgens de Boris-methode, kunnen een passende theoretische aanvulling krijgen. “Het is belangrijk dat we hierin investeren. Door maatwerk aan te bieden kunnen we bijdragen aan de ontwikkeling van de jongere en tegemoet komen aan de eisen van de werkgever",  aldus de wethouder.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids