Het brugjaar van Winkler Prins voerde donderdag 25 februari een toneelmarathon op. Alle eerste klassen, van mavo tot gymnasium, speelden achter elkaar het Franstalige toneelstuk “Les Trois Petits Cochons”, oftewel
“De wolf en de drie biggetjes”. Elke klas stond een half uur op het podium in Binnenwoel, de kantine van de school.
Het publiek bestond uit familieleden van de leerlingen. “Het is elk jaar weer een hele organisatie,” vertelt docente Sylvie Pool-Castejon. “Maar het resultaat is altijd leuk. We zorgen voor een decor, professioneel licht en geluid en dan is het aan de leerlingen. Die hebben de weken ervoor in de les flink geoefend op hun
teksten. Op de dag van de uitvoering treden alle 10 klassen om de beurt op. Na elk optreden wisselen de klas en het publiek.” Dat de leerlingen na slechts vier maanden Frans al zo ver gevorderd zijn dat ze een toneelstuk in deze taal kunnen opvoeren, komt door de lesmethode AIM. “Bij elk woord hoort een gebaar, waardoor de leerlingen de woorden makkelijker onthouden,” legt Sylvie uit. “Behalve gebaren spelen interactie, spel, muziek en presentatie een grote rol bij AIM. Een stuk leuker dan het ouderwetse stampwerk!”
© Peter Panneman