Het Dr. Nassau College in Norg voert een nieuw onderwijsmodel in dat veel gebruikt wordt in Zweden. Het model dat gebaseerd is op gepersonaliseerd leren moet ervoor zorgen dat de leerlingen gelijkere kansen in het onderwijs krijgen. Dat meldt Roder Journaal.
De naam van het Zweedse systeem, 'Kunskapsskolan', geeft aan dat kennis voorop staat. Om die kennis bij kinderen zo gelijk mogelijk te krijgen, moet per leerling daarom ongelijk onderwijs worden aangeboden. Richard Gerding, vestigingsmanager van het Dr. Nassaucollege, legt uit dat er meer naar de individuele behoeften moet worden gekeken in plaats van naar de gemiddelde behoefte van basisschoolleerlingen. Waar de ene leerling voor een bepaald vak baat heeft bij vijf uur per week les, heeft een andere leerling misschien genoeg aan twee uur.
Morgen worden de plannen voor de uitvoering van het Zweedse model aan de brugklassen van het Dr. Nassaucollege gepresenteerd. Coaches en docenten zullen uitleggen wat het systeem voor hen betekent. Er wordt bijvoorbeeld ingegaan op hoe de leerlingen op het gebied van tijd, plaats, tempo en niveau kunnen differentiëren. Dit wordt vervolgens samen met de leerlingen in het Norgerbos in praktijk gebracht om alvast even te oefenen.
Daarnaast houdt de school voor leerlingen uit groep 7 en 8 een ‘sneak preview’ over de Kunskapsskolan. Zo worden de toekomstige brugklassers klaargestoomd voor het gepersonaliseerde onderwijs dat in Norg aangeboden gaat worden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids