Het college van b&w in de gemeente Groningen wil een veilige fietsoversteek voor de nieuwe Fietsroute-Plus langs de Helperzoom. Onderzoek wijst uit dat een fietsoversteek waarbij fietsers voorrang moeten verlenen aan het gemotoriseerd verkeer daarvoor de beste garantie biedt. Dat meldt de gemeente Groningen.
De gemeenteraad nam op 31 mei van dit jaar een tracé- en realisatiebesluit voor de Fietsroute Plus langs de Helperzoom. De fietsersbond Groningen pleitte er toen voor om fietsers op de kruising met de Helperzoom en de Helperbrink voorrang te verlenen. De gemeente onderzocht drie scenario's: voorrang voor fietsers, geen voorrang voor fietsers en voorrang voor fietsers met een dynamische verkeersregelinstallatie. Er is daarbij gekeken naar de effecten op de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid.
Uit dit onderzoek blijkt dat het voor de verkeersveiligheid en de doorstroming beter is fietsers op de Fietsroute Plus Groningen-Haren geen voorrang te geven. Ook is de voorrang voor gemotoriseerd verkeer het meest gunstig voor de veiligheid in de Helperzoomtunnel en de leefbaarheid, ecologie en het milieu rondom het kruispunt.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids