Stefan Mulder wint Jan Brouwer Scriptieprijs Filosofie en Religiewetenschappen

Stefan Mulder, voormalig theologiestudent van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, heeft de Jan Brouwer Scriptieprijs Filosofie en Religiewetenschappen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen gewonnen. Hij zal deze op 11 april in het Hodshon Huis te Haarlem in ontvangst nemen. Dit meldt de Rijksuniversiteit Groningen.

Zijn masterscriptie ‘Early Christian Christology Contextualised: The Graeco-Roman Context of ‘Christian’ Docetism’ beargumenteert dat het docetisme, een vroegchristelijke opvatting binnen het debat over de goddelijkheid/menselijkheid van Christus, een duidelijk Grieks(-Romeinse) achtergrond heeft. Tot nu toe werd docetisme vaak gezien als een uniek christelijk fenomeen – eventueel met een joodse achtergrond – of als een latere reactie vanuit de Grieks-Romeinse wereld op een christelijk godsbeeld. Beide benaderingen zien zowel docetisme als christendom los van hun Grieks-Romeinse context.

Door de verbinding te leggen tussen docetisme enerzijds en veel breder aanwezige, Griekse (en Romeinse) ideeën over epifanie (openbaring) en het eidōlon-motief anderzijds, maakt Stefan Mulder in zijn masterscriptie de plaats van deze vroegchristelijke opvatting in diens historische context duidelijk. Het onderwerp verbindt zijn beide studies, Klassieke Talen en Theologie, en laat zien dat het nodig is deze verbinding te zoeken om antwoorden te kunnen geven op vraagstukken uit beide vakgebieden, aldus Stefan.

Mulder: “Het is natuurlijk een eer en eerlijk gezegd ook wel een verrassing: veel mensen zouden niet zeggen dat het onderwerp van mijn scriptie van direct belang is voor de hedendaagse maatschappij. Dat mijn scriptie dan toch op deze manier wordt gewaardeerd, beschouw ik als een waardevolle erkenning van het belang van fundamenteler onderzoek. Nu wil ik eerst mijn andere opleiding afronden (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur), maar mogelijk ga ik daarna verder met een PhD op een van beide vakgebieden, of liever nog één die beide verbindt.”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids