Uitbreiding samenwerking tussen RUG en Osaka University Japan

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Osaka University uit Japan hebben hun samenwerking verlengd. Op 4 oktober 2017 tekenden Rector Magnificus Elmer Sterken en Professor Shojiro Nishio de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst. Osaka University is een strategische partneruniversiteit van de RUG. Dit meldt de Rijksuniversiteit Groningen.

De wetenschappelijke samenwerking bestaat sinds de jaren tachtig, en daarnaast werd in 2002 een samenwerkingsovereenkomst en uitwisselingsovereenkomst voor studenten getekend. Sindsdien studeren jaarlijks vijf tot tien RUG-studenten in Osaka en hebben meer dan tweehonderd studenten uit Osaka een ‘appetizer course’ in Groningen gevolgd om kennis te maken met studeren in Nederland.

Tijdens het bezoek van Rector Magnificus Elmer Sterken en directeur Ronald Stolk van het Centrum voor Informatie Technologie van de RUG aan Osaka zijn de mogelijkheden verkend voor samenwerking op het terrein van Big Data. Dit zal één van de thema’s worden in samenwerking van dit strategische samenwerkingsverband. De RUG kan sinds 2011 beschikken over het Dutch Studies Center in Osaka, een kantoor in het Tekijuku Memorial Center. In verband met de voorgenomen intensivering van de wetenschappelijke uitwisseling en contacten zal worden nagegaan of een liaison office kan worden ingericht.

Naast de universiteit brede uitwisselingen zijn er facultaire uitwisselingen van Rechten, Science & Engineering, Medische Wetenschappen en Letteren. Jaarlijks verzorgt de Faculteit Letteren een ‘Gateway to Europe’-lectureserie in Osaka. Ook kunnen studenten deelnemen aan een double degree programma als onderdeel van de research master Modern History and International Relations.

Het afgelopen jaar zijn vooral de contacten tussen studieverenigingen verstevigd. Er vonden over en weer bezoeken plaats van studenten van opleidingen in Engineering en Sciences. De Japan-Netherlands Student Conference - eveneens geheel georganiseerd door studenten uit Osaka en Groningen – werd druk bezocht.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids