De komende twee weekenden krijgt de campagne die het beter fietsparkeren in de binnenstad van Groningen wil stimuleren een eerste vervolg. De aandacht richt zich dit keer op de vele Stadjers die hun fiets wél gewoon goed parkeren, de zogeheten #fietshelden. Het zijn de donkere dagen voor kerst, een complimentje krijgen kan dus geen kwaad. De boodschap – in goed Gronings – is dit keer: jij bent een #fietsheld, want jij parkeert je fiets goud! Dat meldt de gemeente Groningen.
Goed je fiets parkeren in de binnenstad is immers goud waard. Het komt de toegankelijkheid, de veiligheid en een aantrekkelijk stadsbeeld ten goede. In Groningen Fietsstad zijn we het goed parkeren van onze fiets eigenlijk aan elkaar verplicht. Gedragsverandering is, afgezien van extra parkeerplekken, een belangrijk onderdeel van de oplossing om de overlast te verminderen.
Op verschillende drukke plekken wordt op de komende vrijdag– en zaterdagmiddagen nadrukkelijk duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen goed en fout (minder goed) parkeren. En we belonen in deze toch vaak natte periode #fietshelden die het gewoon goed doen met een goudkleurig zadelhoesje. Immers, bij uitstek passend bij het thema fietsparkeren: een nuttig hoesje dat fietsers keer op keer weer herinnert aan hun goede gedrag. En echt fout parkerende #fietsaso’s die ook zo’n zadelhoesje willen, moeten gewoon hun fiets goed parkeren.
Het gaat om drukke plekken zoals de Korenbeurs, het Koude Gat en de supermarkten aan het Zuiderdiep en Oosterstraat. Tijdelijke strepen markeren de plekken waar je goed dan wel fout parkeert. Grote aanwijsborden die de tegenstelling #fietsheld en #fietsaso duidelijk maken, wijzen daarop. En speciaal verlichte kerst-fietsen zijn op de goede plek het lichtend voorbeeld. Fietsstewards zijn ter plaatse om het publiek uit te leggen hoe het fietsparkeren er beter kan. Op drukke momenten verwijzen zij ook naar betere alternatieven om de fiets te stallen.
De interactieve website www.fietsheld.nl – het broertje van fietsaso.nl – ondersteunt het dit keer vooral positief ingestoken campagne-onderdeel. In 2018 zal de beter fietsparkeren-campagne elke keer een wederom verfrissende insteek kiezen die de aandacht van het publiek blijft trekken. De gemeente werkt ondertussen hard aan langere termijn-oplossingen zoals meer fietsenstallingen in de binnenstad. De weekendrekken op diverse plekken in de binnenstad bewijzen ondertussen al hun nut.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids