Éen van de vijf winnaars van de Innovation Challenge van SURFnet is afkomstig van de Hanzehogeschool Groningen. Het idee dat in de prijzen is gevallen komt vanuit de Onderzoeksgroep ICT & Didactiek in samenwerking met het Lectoraat User-Centered Design. Met dit experiment wordt de mogelijkheid onderzocht om met een simpele app elke leerlingen de beste oefening aan te kunnen bieden. Dit meldt de Hanzehogeschool Groningen.
Dit jaar hebben kinderen in het basisonderwijs in Noord-Nederland kennis gemaakt met de basisprincipes van programmeren en Computational Thinking (CT) vaardigheden geleerd aan de hand van Lego oefeningen. In het experiment wordt bekeken of een app de leerling in zijn ontwikkeling kan ondersteunen en de leerkracht kan helpen om zo individuele leertrajecten vorm te geven en te begeleiden. In dit experiment wordt niet alleen het proces maar ook de leerstof individueel op maat gemaakt. Studenten van de Pedagogische Academie worden ook betrokken, zij zijn immers de leerkrachten van de toekomst.
De Onderzoeksgroep ICT & Didactiek doet onderzoek naar de inzet van ICT in het basisonderwijs. Een van de focusgebieden is de ontwikkeling en het onderzoek naar onderwijs in Computational Thinking voor groep 1 tot en met 8 op de basisschool. Het lectoraat User-Centered Design richt zich op de vraag hoe we technologie zo kunnen ontwerpen dat het leven van mensen er beter op wordt.
De Innovation Challenge is geïnitieerd door SURFnet om een impuls te geven aan innovatie in het onderwijs, dit keer gericht op innovatielabs. Op 1 november zijn de 5 winnaars van de Innovation Challenge gekozen door een jury bestaande uit experts op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT. De winnaars ontvangen een geldbedrag van maximaal twintigduizend euro en hebben een half jaar de tijd om het experiment uit te voeren. Op 22 juni presenteren zij het eindresultaat tijdens een afsluitende bijeenkomst.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids